Thursday, May 30, 2024

Paterson és Wallace

„Csak egy példa a totális helytelenségre valami olyannál, amiben automatikusan biztos szoktam lenni: a közvetlen tapasztalataimban minden azt a mély meggyőződésemet támasztja alá, hogy én vagyok az univerzum abszolút közepe; a legvalósabb, legélénkebb és legfontosabb ember a világon. Ritkán beszélünk az ilyen természetes, alapvető önközpontúságról, mert társadalmilag annyira visszataszító. De mégis mindenki szinte ugyanígy van ezzel. Ez az alapbeállításunk, ami már a születésünkkor berögzül. Gondoljatok csak bele: nincs olyan élményetek, aminek ne ti lennétek a kellős közepén. A világ, ahogy megtapasztaljátok, ott van előttetek vagy mögöttetek, a ti jobb és bal oldalatokon, a ti TV-iteken vagy a ti monitorjaitokon… Más emberek gondolatait és érzéseit valahogy kommunikálni kell felétek, míg a sajátjaitok annyira azonnaliak, sürgősek és valósak.”

(A magyar fordítás a Preprocessor blogról származik.)

(Az előző írás illusztrációjaként: ezt a bejegyzést még 2023 novemberében jegyzeteltem le papírra. Eddig kellett várni rá, hogy elszánjam magam a begépelésére.)

Hosszú évek halogatása után megnéztük a Paterson (2016) című filmet. Miért most? Mert újra eljött egy olyan időszak, amikor elkezdtek ismét foglalkoztatni David Foster Wallace gondolatai (már itt is írtam az „Ez itt a víz” címet kapó beszédéről, de újra ajánlom a ZDF vele készített csodálatos interjúját is). A Youtube kapott az alkalmon, és feldobta az alábbi videót, ami a Patersonról beszélt Wallace gondolatainak fényében. Mivel cselekményről nem igazán lehet beszélni, így a film adta élményből semmit nem von le az anyag megtekintése, sőt, talán hozzá is tesz ahhoz, mert jobban kontextusba helyezi, ezáltal befogadhatóbbá teszi ezt a meditatív alkotást.


Íme Paterson, a buszsofőr, aki nem énközpontú, aki elégedett a világával, a rutinjával, aki megtalálja a szépséget a hétköznapokban. A buszon mosolyra húzza a száját az utasok beszélgetését hallva. Ezzel szemben én éles kontrasztként a vonaton nem egyszer azt keresem – na persze nem tudatosan, csak utólag belegondolva, visszatekintve statisztikát készítve az élményekről –, hogy min lehet felületes benyomások alapján megütközni, bosszankodni, vagy legalább egy kicsit a fejemet csóválni. Ilyenkor a leggyakrabban az utasokat nézve elkap egy fojtogató érzés, egy őszinte aggodalom, szorongás annak kapcsán, hogy merre is tart a világ. Paterson nem csak meglátja a részleteket, de nyugalmat, örömet is lel bennük.

Egyik nap a busz lerobban, és kiderül: hősünknek nincs telefonja, mert nem akarja ezzel tölteni az idejét. Ez csak egy elejtett mondat, semmiképpen nem központi motívum. Egy lány segítőkészen átnyújtja az övét, hogy a sofőr betelefonálhasson a központba, és a cselekmény, pontosabban a nap, az élet, az idő halad tovább a maga csendes medrében. Feleségem másnap mégis ezt a jelenetet emlegette fel: itt egy ember, aki millió más lehetőség, a wallace-i értelemben vett „Szórakoztatás” helyett inkább gondolkodik, figyel, ír. Paterson ugyanis amatőr költő is egyben, aki gondolatait a mindig nála lévő füzetébe jegyzeteli le. Ráadásul mindezt csak a saját kedvéért. Nem akarja felolvasni, nem akarja kiadni, elszavalni szárnypróbálgató verseit. Ezzel szemben megint itt vagyok én, aki éppen arra gondol, hogy ebből a film megtekintését követő délutánon a vonaton hazafele papírra vetett irományból hogyan lehetne majd egy mások számára is mondandóval bíró blogbejegyzést kanyarítani. Milyen ironikus ide kilyukadni Wallace beszédétől kiindulva: szilárd meggyőződésünk, hogy minden rólunk szól…

Az eszközök jelen nem létéről

A telefonok egy másik szempontból is feltűnőek a film során: amiatt, hogy mennyire nem feltűnőek. A buszon ülők beszélgetnek, vagy néznek ki az ablakon. Nincs mindenkinek a kezében és fülében valami. A lerobbanás jelenetéig éppen azon gondolkodtam, hogy vajon milyen évben játszódik eme hétköznapok sora.

Továbbgondolva mindez nem a Paterson sajátja. A digitális eszközök jelenléte - pontosabban jelen nem léte - tipikusan teljesen irreális a jelenben játszódó filmekben. Ha pedig a jelenlétük közelíti a valóságot, akkor az egyből egyfajta kellemetlen érzést generál (legalábbis bennem), zavaróan hat. Vagy durva termékelhelyezést sejtünk (gondoljunk csak a néha kifejezetten otrombán az arcunkba tolt Apple logókra), vagy egyből arra gondolunk, hogy itt a rendező szájbarágósan ki akarja emelni, hogy az adott szereplő nem figyel, mással van elfoglalva, eltereli a saját gondolatait, stb. Pedig lehet, hogy csak szembesülünk a valósággal. Ezt viszont nem feltétlenül akarja sem a TV, sem a néző.

Itt ismét Wallace-hoz és a TV-s kultúráról 1990-ben született, de azóta csak még általánosabb értelemben még aktuálisabbá váló esszéjéhez, az „E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction”-höz fordulok. Ahogy Wallace rámutat: ha egy író a valóságot hűen leképező béna dialógusokkal operál egy regényben, akkor kritika éri a karakterek, jelenetek lapossága, egydimenziós mivolta okán.  

A TV (a kifejezés most általánosan a filmekre, sorozatokra értendő függetlenül attól, hogy éppen streamelünk-e vagy anakronisztikus módon ténylegesen egy tévécsatorna adását nézzük) célja, hogy a néző a képernyő előtt maradjon, mert bizonyos igényeit kielégítve szórakoztatva érzi magát.  Az a sejtésem, hogy ha a saját magunk szórakoztatásának kontextusában külső passzív szemlélőként szembesülünk a digitális eszközeink mindennapjainkban betöltött (jobbára zokszó nélkül tolerált) szerepével és mindent átható jelenlétével, interakciókra gyakorolt hatásával, akkor az masszívan levon a fogyasztott „Szórakoztatás” élvezeti értékéből, és ezt a készítők is pontosan tudják. Kinek lenne kedve végignézni egy 2 órás filmet, amiben a főszereplők kizárólag a képernyőn olvasható WhatsApp üzenetekben kommunikálnak? És ehhez képest hányan tekintik teljesen természetesnek, hogy egy beszélgetés során azzal párhuzamosan az eszközeikkel babrálnak?

Minő irónia, saját magunk elé tartott görbetükör megint: a képernyők világa jobban zavar miközben szórakoztatásra vágyva magányosan ülünk egy képernyő előtt, mint odakint az analóg vadonban, személyes interakciók közepette!

-----------------------------

Feliratkozás 

Aki nem akar lemaradni az új bejegyzésekről illetve a kommentek közt előkerülő fontosabb linkekről, ajánlókról, de azért nem kattint minden nap, iratkozzon fel itt a blog Substack hírlevelére/értesítőjére

Related Posts:

  • Paterson és Wallace„Csak egy példa a totális helytelenségre valami olyannál, amiben automatikusan biztos szoktam lenni: a közvetlen tapasztalataimban minden azt a mély m… Read More
• • •